Iedere ondernemer heeft ermee te maken; offertes opstellen en het factureren van projecten & producten. Deze documenten moeten volgens de wet aan een aantal eisen voldoen, namelijk:

  • Een factuurdatum
  • Het factuurnummer, dit nummer moet uniek, en opeenvolgend genummerd zijn
  • Uw btw nummer (alleen van toepassing als uw klant zakelijk is)
  • Uw kamer van koophandel nummer
  • NAW gegevens van uw bedrijf
  • NAW gegevens van uw klant
  • De omschrijving, en hoeveelheid van de geleverde dienst of product
  • De datum van de levering van de dienst of product
  • De prijs exclusief en inclusief btw
  • Het bedrag aan btw wat er betaald moet worden

Alle facturen die u verstuurd moet u een kopie van bewaren in de administratie. Indien u een foutieve factuur verstuurd kunt u een boete krijgen van max. € 4.920,-

Offerteren met online boekhoudsoftware

Het opstellen en versturen van offertes word tegenwoordig gelukkig een stuk eenvoudiger gemaakt met behulp van online boekhoudsoftware. Programma’s zoals Moneybird, en MoneyMonk hebben ingebouwde offerte functionaliteit waarmee je offertes op kunt stellen die aan alle eisen voldoen, welke je vervolgens zelfs in één klik om kunt zetten in een verkoopfactuur.